Leveringsvoorwaarden
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden Scania Nederland B.V. 2017.01
Artikel 1 Inleiding
§ 1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, rechtsbetrek-kingen en overeenkomsten waarbij Scania Nederland B.V. (hierna “Scania”) goederen en/of diensten van welke aard ook aan de klant (zijnde haar contractuele wederpartij) levert.
§ 2. Afwijkingen van en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen. Indien schriftelijk overeen-gekomen bedingen afwijken van deze algemene voorwaarden, zullen de overeenge-komen bedingen prevaleren, doch blijven de overige bedingen van deze algemene voorwaarden onverminderd in stand.
§ 3. Toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen, onder toepasselijk verklaring van deze algemene voorwaarden.
Artikel 2 Totstandkoming van de overeenkomst
§ 1. Alle aanbiedingen en andere mondelinge en/of schriftelijke uitingen van Scania zijn vrijblijvend, tenzij door Scania schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven.
§ 2. Door Scania in afbeeldingen, tekeningen, catalogi, brochures, circulaires, advertenties, illustraties, prijslijsten of in andere bescheiden gedane opgaven omtrent hoeveelheid, verpakking, afmetingen, vermogen, laadvermogen, verbruik, gewicht, kleur, gehalte, sa-menstelling, prijs etc. (alles in de ruimste zins des woords) worden geacht slechts bij wijze van benadering te zijn verstrekt en binden Scania niet.
§ 3. Een overeenkomst met Scania komt tot stand door aanbod en aanvaarding, bij voorkeur schriftelijk.
Iedere bestelling die uitgaat van de klant verbindt deze laatste onherroepelijk.
§ 4. Indien de klant de geplaatste bestelling om welke reden dan ook wil annuleren, kan dit slechts met uitdrukkelijke schriftelijke instemming van Scania, en onder vergoeding van de door Scania dientengevolge geleden en nog te lijden schade alsmede reeds ge-maakte kosten, welke laatste forfaitair worden begroot op 20% van de koopprijs inclusief belasting en kosten. Scania behoudt zich voorts het recht voor om eventuele hogere schade te vorderen indien de schade hoger is dan het bedrag dat gelijk staat aan voor-noemd forfait.
§ 5. Indien de klant de geplaatste bestelling om welke reden dan ook wil wijzigen, kan dit slechts met uitdrukkelijke schriftelijke instemming van Scania, en onder aanvaarding van de wijziging van de prijs en de levertermijn die daarvan het gevolg kan zijn.
Artikel 3 Prijs
§ 1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd, alsmede exclusief eventuele vervoers- en verpak-kingskosten. De klant erkent dat voormelde belastingen en kosten te zijnen laste zijn en door Scania aangerekend kunnen worden.
§ 2. Indien en voorzover bij de prijs zou zijn vermeld “belasting inbegrepen” of “douanerecht inbegrepen”, dan behoudt Scania zich het recht voor eventuele hogere belasting en/of douanerechten ten tijde van de levering bij de klant in rekening te brengen.
§ 3. De door Scania gehanteerde prijzen zijn berekend op basis van de wisselkoers van de deviezen van de landen van de leveranciers op de dag van het afsluiten van de over-eenkomst. Indien de wisselkoers in de periode tussen het afsluiten van de overeen-komst en de levering van de zaken of de verstrekking van de diensten aan de klant voor Scania nadelig zou evolueren, heeft Scania het recht om de prijs te herberekenen.
§ 4. De klant is gehouden iedere meerprijs voortvloeiende uit een wijziging van de oor-spronkelijke bestelling, ongeacht of deze door de klant is gewenst, te vergoeden.
Artikel 4 Levering
§ 1. Een overeengekomen levertijd of uitvoeringstermijn is nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de aangegeven levertijd of uitvoeringstermijn met meer dan drie maanden dient de klant Scania eerst schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij Scania een redelijke termijn van tenminste 15 dagen dient te worden gegeven om alsnog na te ko-men. Bij overschrijding van deze verlengde termijn of van een andere fatale termijn is de klant slechts bevoegd de overeenkomst te ontbinden voorzover er nog geen zaken zijn geleverd of diensten zijn verricht. Scania is echter nimmer aansprakelijk voor directe schade en evenmin voor indirecte schade als gevolg van vertragingen.
§ 2. De klant is verplicht om de zaken en/of diensten af te nemen binnen 5 werkdagen nadat Scania de klant heeft medegedeeld dat deze beschikbaar zijn. Indien de klant de afname weigert, daarmee nalatig is of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de aflevering van zaken en/of voor het verrichten van diensten, is Scania gerechtigd voor rekening en risico van de klant terzake alle maatregelen (zoals opslag onder derden) te nemen, die Scania wenselijk voorkomen, onverminderd haar overige rechten. De eventuele schade, die in dit geval voor Scania ontstaat, kan op de klant worden verhaald, waarbij alsdan tenminste een forfaitair bedrag van EUR 250,-- ter zake schade verschuldigd is
§ 3. Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op de klant over op het moment waarop deze in de feitelijke be-schikkingsmacht van de klant of een hulppersoon van de klant zijn gebracht alsmede vanaf de zesde werkdag na de mededeling als bedoeld in artikel 4 § 2 als de klant de zaken niet binnen de bedoelde 5 werkdagen heeft afgenomen. Indien ten behoeve van de aflevering, al dan niet op verzoek of instructie van de klant, gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, gaat het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de zaak echter reeds over op de klant op het moment van afgifte van de zaak aan de vervoerder.
§ 4. De klant dient de geleverde zaak bij aflevering te inspecteren. Zichtbare gebreken of omissies dienen direct doch uiterlijk binnen 24 uur na aflevering schriftelijk aan Scania te worden gemeld, bij voorkeur op de bestelbon, bij gebreke waarvan de klant wordt ge-acht de zaken zonder voorbehoud te hebben aanvaard.
§ 5. De klant aanvaardt bij voorbaat eventuele wijzigingen die door de fabrikant en/of Scania aan of in de goederen zijn aangebracht ter verbetering van de goede werking ervan.
Artikel 5 Garantie
§ 1. Indien de klant een eerste eindgebruiker betreft, verstrekt Scania aan de klant een garantie op de wijze en onder de voorwaarden zoals nader uiteen gezet in de Garantie-voorwaarden Dealer-Eindgebruiker versie Benelux 2017.01. Indien de klant niet een eerste eindgebruiker betref verstrekt Scania aan de klant een garantie op de wijze en onder de voorwaarden zoals overeengekomen bij verkoop. De gehoudenheid van Scania tot het verstrekken van garantie is ten allen tijde beperkt tot hetgeen voortvloeit uit de overeengekomen garantievoorwaarden.
Artikel 6 Overmacht
§ 1. De klant kan van Scania geen nakoming vorderen en Scania is niet aansprakelijk voor enige schade indien het niet, niet tijdig of gebrekkig nakomen het gevolg is van een van buiten komende oorzaak die niet aan Scania kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht van Scania wordt in ieder geval doch niet uitsluitend verstaan alle om-standigheden ten gevolge waarvan de naleving van de overeenkomst redelijkerwijs niet meer van Scania kan worden verlangd en voorts iedere omstandigheid die Scania rede-lijkerwijs niet heeft kunnen voorzien en waarop Scania geen invloed kan uitoefenen, waaronder doch niet beperkt tot: besluiten en maatregelen van enige overheid; het uitblij-ven van vereiste vergunningen of andere formaliteiten van overheden van welke aard ook; inbeslagname; arbeidsconflicten; gebrek aan personeel door ziekte of anderszins; gebrek aan of vertraging in vervoer; brand; diefstal; bezitsverlies of vernietiging c.q. be-schadiging van bedrijfsmiddelen of gegevens; het geheel of ten dele ontbreken van be-nodigdheden als gas, water, elektriciteit en communicatielijnen; stakingen bij Scania of haar toeleveranciers; gebrek aan grondstoffen, materialen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten alsook prijs-stijgingen van meer dan 3% van deze grondstoffen, materialen en andere voor het tot stand brengen van de overeengekomen prestatie benodigde zaken of diensten; niet-voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden waarvan Scania afhanke-lijk is en algemene vervoersproblemen; omstandigheden die het voldoen aan de leve-ringsverplichting voor Scania bemoeilijken waaronder tevens doch niet beperkt tot wordt verstaan het niet voldoen aan de door Scania gestelde kwaliteitseisen van door derden te leveren producten en de daaruit voortvloeiende gevolgen.
§ 2. Scania heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandig-heid die (verdere) nakoming verhindert intreedt, nadat Scania haar verbintenis had moe-ten nakomen.
§ 3. Gedurende de periode waarin overmacht algehele of gedeeltelijke nakoming verhindert worden de leverings- en andere verplichtingen van Scania opgeschort. Indien de perio-de waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door Scania niet mogelijk is langer duurt dan 5 maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval enige verplichting tot schadevergoeding bestaat.
§ 4. Indien Scania bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. uitgevoerde deel, dan wel het te leveren c.q. uit te voeren deel, af-zonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.
Artikel 7 Betaling
§ 1. Elke levering of vorm van werkzaamheden dient à contant bij aflevering of voltooiing te worden betaald, tenzij betaling door overmaking op de bankrekening is overeengeko-men. In het laatste geval dient betaling te geschieden binnen 30 dagen na factuurdatum op een door Scania aan te wijzen bankrekening. De klant is door het enkel verloop van de betalingstermijn in verzuim. De wederpartij is over het opeisbare bedrag vanaf de vervaldag tot aan de dag der algehele voldoening een rente van 10% per jaar verschul-digd.
§ 2. Scania heeft te allen tijde het recht om gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling van de klant te verlangen, zaken onder rembours te verzenden of te verlangen dat de klant ten ge-noegen van Scania zekerheid stelt voor de voldoening van haar verplichtingen. Klant verleent Scania hierbij uitdrukkelijke en onherroepelijke machtiging om deze zekerheid namens Klant ten behoeve van zichzelf te vestigen.
§ 3. Scania behoudt zich het recht voor om de levering van de goederen of de verstrekking van de diensten uit te stellen totdat volledige betaling is ontvangen.
§ 4. Een klacht over of een vertraging in de uitvoering van de overeenkomst door Scania en/of de factuur geeft de klant niet het recht om zijn betaling op te schorten.
§ 5. Klachten omtrent facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum bij Scania schriftelijk worden ingediend, bij gebreke waarvan de klant geacht wordt de factuur als juist te heb-ben aanvaard.
§ 6. Indien de klant voor betaling gebruik wenst te maken van externe financiering, zal hij hiervoor zelf alle nodige formaliteiten vervullen. Een vermelding “betaling door/onder voorbehoud van financiering” of elke andere gelijkwaardige vermelding in een offerte, een aanbod, een bestelbon of een overeenkomst is slechts informatief en impliceert niet dat de overeenkomst gesloten is onder de opschortende voorwaarde van de toeken-ning van deze financiering aan de klant. Voorts ontleent de klant geen recht op beëindi-ging van de overeenkomst bij eventuele weigering van een financiering.
§ 7. Is de klant in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van haar verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de klant. De klant zal tenminste 15% over het verschuldigde bedrag aan Scania verschuldigd zijn met een minimum van EUR 175,- (ex. BTW). Indien Scania aantoont in redelijkheid hogere kosten te hebben gemaakt, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
§ 8. De klant is verplicht alle door Scania in redelijkheid gemaakte kosten te vergoeden die verband houden met een gerechtelijke procedure waarbij de klant volledig of in overwe-gende mate in het ongelijk is gesteld. Onder deze kosten zullen in ieder geval zijn begre-pen de kosten van externe deskundigen, deurwaarders en advocaten, ook voor zover deze kosten het door de rechter ter zake toegewezen bedrag overtreffen.
§ 9. Alle vorderingen van Scania worden terstond opeisbaar wanneer het faillissement van de klant wordt aangevraagd, deze surséance van betaling aanvraagt, liquideert, overlijdt en voorts onder alle omstandigheden, waarin het verhaal van de vordering van Scania in gevaar zou kunnen komen. In dergelijke gevallen heeft Scania het recht alle leverin-gen c.q. activiteiten stop te zetten en geleverde bedrijfsmiddelen, goederen en onderde-len terug te halen of weg te nemen zonder rechterlijke tussenkomst.
§ 10. De klant doet afstand van ieder recht op verrekening, korting, opschorting en/of schuldvergelijking.
§11. Betalingen strekken eerst in mindering op de kosten, daarna op de (forfaitaire) schade-vergoeding, daarna op verschenen rente en daarna op de hoofdsom.
Artikel 8 Eigendomsvoorbehoud
§ 1. Scania behoudt zich de eigendom voor van de aan de klant geleverde en te leveren zaken totdat volledige betaling daarvan is ontvangen. Scania behoudt zich de eigendom van die zaken eveneens voor totdat enige vordering tot schadevergoeding wegens het door de klant tekortschieten in de nakoming van in de eerste zin bedoelde overeenkom-sten, is voldaan.
§ 2. Zolang de eigendom van de afgeleverde zaken niet op de klant is overgegaan mag deze de zaken niet verpanden, verkopen of feitelijk afleveren (al dan niet in het kader van de normale bedrijfsuitoefening) of aan een derde enig ander recht daarop verlenen. Met dit beding wordt goederenrechtelijke werking beoogd. Niettegenstaande het voormelde ei-gendomsvoorbehoud, worden de risico’s overgedragen op de klant op het moment van de levering.
§ 3. De klant is verplicht de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Scania te bewaren. Zij is tevens verplicht deze zaken te verzekeren tegen brand- en waterschade en diefstal. Op eerste verzoek verstrekt de klant aan Scania alle gegevens benodigd om te beoordelen of de klant aan deze ver-plichtingen heeft voldaan. Scania is indien zij vermoedt of indien vaststaat dat de klant aan deze verplichtingen niet heeft voldaan. Gerechtigd om deze zaken te verzekeren tegen brand-, waterschade en diefstal; alles op kosten van de klant.
§ 4. Indien de klant tekortschiet in de nakoming van haar betalingsverplichting jegens Scania, of Scania goede grond heeft te vrezen dat zij in de nakoming van die verplichting zal te-kortschieten, is Scania bevoegd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te-rug te nemen. Indien de door Scania geleverde zaken reeds zijn geïnstalleerd in een aan de klant toebehorende zaak, zal de klant op eerste verzoek van Scania de verkochte zaken demonteren en deze aan Scania ter beschikking stellen onverminderd het recht van Scania om zelf tot een dergelijke demontage over te gaan. De kosten voor deze de-montage zijn voor rekening van de klant.
§ 5. De klant is verplicht bij de terugneming alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% per dag van het door haar verschuldigde, met een minimum van EURO 175,- per dag.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
§ 1. Indien Scania (toerekenbaar) tekortschiet ten aanzien van de levering van producten en Scania gehouden is garantie te verlenen, is zij nimmer tot meer gehouden dan tot hetgeen Scania ingevolge de garantievoorwaarden op zich neemt.
§ 2. Indien Scania (toerekenbaar) tekortschiet in het verrichten van dien-sten/werkzaamheden, is zij nimmer tot meer gehouden dan het kosteloos verrichten van herstelwerkzaamheden. Indien Scania kosteloos advies verstrekt, is zij nimmer aan-sprakelijk voor schade die voortvloeit uit onjuistheden in dit advies.
§ 3. De klant vrijwaart Scania volledig voor alle aanspraken verband houdend met aan de klant geleverde zaken of voor hem verrichte werkzaamheden, die derden uit welke hoofde ook tegen Scania doen gelden.
§ 4. Scania is nimmer aansprakelijk voor indirecte en gevolgschade zoals, maar niet beperkt tot, geleden verlies, gederfde winst en/of stagnatieschade.
§ 5. De aansprakelijkheid van Scania is met inachtneming van hetgeen is bepaald in deze voorwaarden ongeacht de grondslag en in alle gevallen primair beperkt tot hetgeen door haar aansprakelijkheidsverzekeraar te dier zake wordt uitgekeerd en subsidiair -indien de verzekeraar niet uitkeert- beperkt tot een bedrag van € 11.350,- per gebeurtenis.
§ 6. Indien Scania geen beroep doet op aansprakelijkheidsbeperkende bedingen geschiedt dat uitdrukkelijk schriftelijk, onverplicht en geldt zulks alleen in dat specifieke geval en zonder enige erkenning
§ 7. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid van Scania gelden slechts dan niet, indien de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van Scania of haar bedrijfsleiding.
§ 8. Iedere vordering op Scania verjaart na verloop van 1 jaar, en vervalt na verloop van 2 jaar, te rekenen vanaf het moment van het ontstaan van de vordering.
Artikel 10 Varia
§ 1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blij-ven. Partijen verbinden zich ertoe om een eventueel nietig, ongeldig of onafdwingbaar beding te vervangen door een geldig en afdwingbaar beding dat zo goed mogelijk over-eenstemt met de bedoeling van partijen.
§ 2. Met het niet inroepen door Scania van haar toekomende rechten, doet zij nimmer afstand van deze rechten.
§ 3. Alle persoonsgegevens worden uitsluitend door Scania en/of haar groepsvennoot-schappen gebruikt en worden nooit aan derden gegeven, behalve wanneer noodzake-lijk voor betalingstransacties en bezorging van de bestelling. Scania en haar groeps-vennootschappen respecteren de privacy van de klant en dragen er zorg voor dat de persoonlijke informatie van de klant vertrouwelijk wordt behandeld. De klant geeft hierbij toestemming om haar gegevens te gebruiken om de klant te informeren over product- en dienstaanbiedingen van Scania, alsmede voor research, service en development doel-einden en om producten van Scania en haar groepsvennootschappen te blijven ontwik-kelen, verbeteren en aanbieden, alles in de ruimste zin des woords.
Artikel 11 Toepasselijk recht en bevoegde rechter
§ 1. Op elke rechtsbetrekking tussen Scania en de klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
§ 2. Indien tussen partijen een geschil ontstaat over de uitvoering van enige door deze algemene voorwaarden beheerste overeenkomst, over (de toepasselijkheid van) deze algemene voorwaarden, of over enige andere tussen hen bestaande rechtsverhouding zullen ze trachten in onderling overleg tot overeenstemming te komen. Indien partijen om welke reden dan ook niet tot overeenstemming komen, zal het geschil worden beslecht door de bevoegde rechter te Breda, onverminderd het recht van Scania om het geschil aanhangig te maken bij de rechter die zonder dit beding bevoegd zou zijn.
Algemene voorwaarden voor het gebruik van data versie 2020.02
De volgende algemene voorwaarden zijn van toepassing op abonnementen voor Scania Services die gebruik maken van data via Scania Interfaces.
1. Definities
1.1 Onder “Overeenkomst” wordt de toepasselijke overeenkomst verstaan voor een abonnement op Services dat is afgesloten tussen Scania en de Klant, inclusief deze Algemene voorwaarden en alle bijbehorende bijlagen.
1.2 „Controller“ en „Joint Controllers“ betekenen de persoon(en) die de doeleinden en middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bepaalt/bepalen, zoals verder gedefinieerd in art. 4, lid 7, en art. 26 AVG.
1.3 Onder “Klant” wordt een natuurlijke persoon of rechtspersoon verstaan die een Abonnement heeft op Services.
1.4 Onder “Klantgegevens” worden alle gegevens verstaan die betrekking hebben op de Klant zelf in zijn hoedanigheid als ontvanger van Services alsmede op de Persoonlijke Gegevens en Bedrijfsgegevens, met uitzondering van de gegevens die Scania zelf heeft gecreëerd of gegenereerd met het oog op de formalisering van de Overeenkomst met de Klant.
1.5 Onder „Betrokkene(n)” wordt verstaan de Klant zelf, mits de Klant een natuurlijke persoon is, alsmede andere, geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke personen voor wie de Klant verantwoordelijk is of die aan de kant van de Klant een betrokkenheid hebben in relatie tot de Services (zoals maar niet beperkt tot wettelijke vertegenwoordigers, gemachtigden, chauffeurs en andere werknemers en contractanten).
1.6 Onder “Uitrusting” wordt zowel Hardware als Software verstaan.
1.7 "AVG" betekent de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
1.8 Onder “Algemene voorwaarden” worden deze Algemene voorwaarden voor abonnementen op Scania Services die gebruik maken van data via Scania Interfaces verstaan.
1.9 Onder “Hardware” worden de vereiste computers en andere apparatuur verstaan die voldoen aan de systeemeisen die zijn bepaald in deze Algemene voorwaarden, een onderdeel van deze Overeenkomst of in de Servicebeschrijving(en), of die op andere wijze volgens de normale procedures door Scania zijn goedgekeurd voor gebruik in relatie tot de Interfaces en/of Services.
1.10 Onder “Interfaces” worden alle relevante interfaces verstaan die verbinding maken met Scania Fleet Management of andere systemen waarmee Services worden geleverd, zoals het Scania Fleet Management portaal, het Scania Tachograph Portal, mobiele apps, Scania-communicators of andere draadloze communicatie- of soortgelijke interfaces.
1.11 “Joint Controller Overeenkomst” betekent de gezamenlijke overeenkomst zoals bedoeld in art. 26 AVG en zoals verder beschreven in art. 14.1 van deze Overeenkomst.
1.12 Onder “Operator” worden alle communicatieserviceproviders verstaan met wie Scania samenwerkt om Abonnementen aan te bieden aan Klanten.
1.13 Onder “Bedrijfsgegevens” worden gegevens verstaan die zijn gegenereerd in, door en van Producten tijdens of in relatie tot de verlening van Services aan de Klant. De Bedrijfsgegevens van bijvoorbeeld Voertuigen kunnen in het kader van de Overeenkomst ook worden beschouwd als Persoonlijke Gegevens, als gevolg van de beschikbaarheid via de tachograaf in Voertuigen tot informatie over de identiteit van de personen die deze gegevens hebben gegenereerd bij de bediening van de Voertuigen.
1.14 Onder “Operatornetwerk” wordt het communicatienetwerk van de Operator verstaan dat Scania en de Klant gebruiken voor de communicatie tussen Product(en) en Scania-servers via de Interfaces.
1.15 "Partij" betekent Scania en de Klant individueel.
1.16 Onder “Persoonlijke Gegevens” worden alle gegevens verstaan die direct zijn gerelateerd aan een Betrokkene (zoals maar niet beperkt tot naam, burgerservicenummer, rijbewijsnummer en contactinformatie) of die indirect kunnen worden toegeschreven aan een Betrokkene. Voor alle duidelijkheid: Bedrijfsgegevens alsmede andere Klantgegevens kunnen ook worden aangemerkt als Persoonlijke Gegevens, mits deze gegevens niet zijn geanonimiseerd (wat betekent dat de indirecte koppeling aan een persoon permanent is gewist).
1.17 "Privacybeleid" betekent de privacyverklaringen van de Scania-groep zoals gepubliceerd op www.scania.com en haar nationale sub-pagina‘s (www.scania.nl. www.scania.be www.scania.lu), die allemaal een contactformulier bevatten voor vragen en opmerkingen over de verwerking van persoonsgegevens binnen de Scania Groep.
1.18 Onder ”Product” wordt een Voertuig, motor of ander product verstaan dat onder één of meer Abonnementen op Services valt volgens het hoofdcontractformulier (dat van tijd tot tijd wordt bijgewerkt en van toepassing wordt verklaard volgens deze Algemene voorwaarden).
1.19 Onder “Scania” wordt het bedrijf Scania Group verstaan of het Scania netwerklid waarmee de Klant de Overeenkomst heeft afgesloten.
1.20 "Scania CV AB" betekent de virtuele moedermaatschappij van de Scania Group, zoals gevestigd in Zweden.
1.21 "Scania Group" betekent alle bedrijven die gezamenlijk deel uitmaken van de wereldwijde bedrijfsgroep van Scania CV AB, zoals gedefinieerd volgens de toepasselijke wetgeving van Zweden.
1.22 "Scania Group Company" betekent een bedrijf binnen de Scania Groep.
1.23 "Scania Network Member" betekent een bedrijf binnen het erkende distributiesysteem van Scania CV AB.
1.24 Onder “Service(s)” worden de verschillende services van Fleet Management, Tachograafservices, drivertraining, driver coaching en andere Services die gebruik maken van data verstaan die door Scania worden beheerd via een van de Interfaces, die hetzij afzonderlijk zijn besteld, hetzij onderdeel uitmaken van Producten, waarbij dergelijke services aan de klant nader zijn gedefinieerd in de relevante Servicebeschrijvingen of afzonderlijke regelingen tussen de partijen.
1.25 Onder ”Servicebeschrijving(en)” wordt de beschrijving(en) verstaan van de omvang, inhoud en toegankelijkheid van de relevante Service(s), zoals deze van tijd tot tijd van toepassing worden verklaard.
1.26 Onder “Software” worden de vereiste computerprogramma's, in het Product ingesloten code of andere software verstaan die voldoen aan de systeemeisen die zijn bepaald in deze Algemene voorwaarden, een onderdeel van deze Overeenkomst of in de Servicebeschrijving(en), of die op andere wijze volgens de normale procedures door Scania zijn goedgekeurd voor gebruik in relatie tot de Hardware, Interfaces en/of Services.
1.27 "Standaardcontractbepalingen": de clausules die van toepassing zijn overeenkomstig besluit 2004/915/EG van de Europese Commissie voor de overdracht van Persoonsgegevens naar derde landen, zoals gepubliceerd op https://eur-lex.europa.eu.
1.28 Onder ”Abonnement” wordt een abonnement op een of meer Services verstaan.
1.29 "Toezichthoudende autoriteit" betekent de relevante onafhankelijke overheidsinstantie die door een EU-lidstaat is vastgelegd overeenkomstig art. 51 AVG.
1.30 Onder ”Gebruiker” wordt een fysieke entiteit of een persoon verstaan die dezelfde is als de Klant of is gespecificeerd als “Gebruiker” in de Overeenkomst of een afzonderlijk mandaat heeft van de Klant om het/de Product(en) te gebruiken, verbinding te maken met of via de interfaces of om een bepaalde Service te gebruiken.
1.31 Onder Contracteenheden wordt een voertuig verstaan dat onder een of meer Abonnementen op Services valt volgens het hoofdcontractformulier (dat van tijd tot tijd wordt bijgewerkt en van toepassing wordt verklaard volgens deze Algemene voorwaarden).
2. De Overeenkomst
2.1 Het Abonnement, de Servicebeschrijvingen en de Klantspecifieke instellingen of instructies die voldoen aan de normale procedures van Scania, bepalen uitsluitend samen het gebruiksrecht van de Interfaces, het Abonnement op de Services en soortgelijke diensten van Scania.
2.2 Deze Algemene voorwaarden, evenals alle bijzondere voorwaarden die zijn overeengekomen met betrekking tot de Services, maken een integraal onderdeel uit van de Overeenkomst.
2.3 In het geval van inhoudelijke tegenstrijdigheden prevaleren de voorwaarden van het hoofdinschrijvingsformulier boven andere bijzondere voorwaarden en bepalingen die zelf weer prevaleren boven de Algemene voorwaarden.
2.4 De Klant ondertekent de Overeenkomst, met een verwijzing naar een specificatie van het Abonnement, de Servicebeschrijving(en), de Algemene voorwaarden en eventuele aanvullende services die in de Overeenkomst dienen te worden opgenomen.
2.5 De klant zal er altijd zorg voor dragen dat iedere gebruiker zich houdt aan en handelt volgens alle onderdelen van de Overeenkomst zoals deze van tijd tot tijd van toepassing worden verklaard en worden aangepast.
2.6 Scania zal onmiddellijk in kennis worden gesteld van elke wijziging in de aan Scania verstrekte Klantgegevens.
3. Opschortende voorwaarden
3.1 De geldigheid van de Overeenkomst gaat in als:
a) deze mede is ondertekend door de Klant, na eerst alleen door een Gebruiker te zijn ondertekend;
b) er zich geen andere redenen voordoen (tijdens de relevante “ken-uw-klant”-controle of kredietwaardigheidscontrole of anderszins in relatie tot het aangaan van de Overeenkomst) voor Scania om te vermoeden dat de Klant in gebreke zou kunnen blijven om aan de verplichtingen van de Overeenkomst te voldoen of dat Scania wil voorkomen dat er een zakelijke relatie wordt aangegaan met de Klant.
3.2 Totdat volledig is voldaan aan al het bovengenoemde, is Scania gerechtigd om de start van de Services uit te stellen of het gebruik van de Services te beperken tot een bepaald gebied of een bepaald gegevensvolume. Derhalve zal een start van de Services voor de Klant niet worden opgevat als het doen van afstand door Scania van de opschortende voorwaarden.
4. Volmacht
4.1 De Gebruiker heeft het recht te handelen en maatregelen te nemen namens de Klant met betrekking tot het Abonnement en de Services, tenzij Scania expliciet goedkeuring vraagt aan de Klant.
5. Telematica en andere Uitrustingen
5.1 Het Abonnement en de Services worden alleen gebruikt in combinatie met de benodigde Uitrusting, zoals hierboven bepaald. De Klant dient op eigen kosten een dergelijke Uitrusting te verwerven en te onderhouden (als onderdeel van hetzij een Scania-product, hetzij andere uitrustingen die door de Klant zijn verkregen van Scania of die door de Klant zelfstandig zijn verworven of aan de Klant in licentie zijn verstrekt).
5.2 Voor Services waarbij een Product is betrokken dat niet is gefabriceerd door Scania en dat niet is uitgerust met een Scania Communicator die voor de Services noodzakelijk is, zal een dergelijke communicator eventueel moeten worden verbonden met het Product via een voor FMS voorbereide gateway die wordt geleverd door de producent van het Product. Anders kan de functionaliteit en kwaliteit van de Services verminderen of zelfs in gevaar komen. Of dit wel of niet van toepassing is op een bepaalde Service, wordt aangegeven in de relevante Servicebeschrijving of in de afzonderlijke contractuele afspraken.
5.3 Simkaarten (indien van toepassing) dienen alleen te worden gebruikt voor verbinding met het Operatornetwerk.
5.4 In het geval van storing in Uitrusting of Product(en) of een inbreuk op de intellectuele rechten van een van de hierbij betrokken bedrijven van Scania Group, zal de Klant op verzoek onmiddellijk een dergelijke, andere uitrusting uitschakelen.
5.5 Scania is gerechtigd om upgrades of wijzigingen aan te brengen in de door Scania geleverde Services of Uitrusting. De Klant zal in zoverre mogelijk vooraf worden geïnformeerd over aanstaande upgrades of wijzigingen.
5.6 Scania of zijn leverancier zal, zowel op het moment van installatie van de Uitrusting of voor andere maatregelen die Scania noodzakelijk vindt, toegang krijgen tot Producten of de relevante Uitrusting als voorbereiding op het Abonnement en de Services te installeren, te gebruiken of af te sluiten.
5.7 Scania wijst abonneenummers of ander vormen van identificatie toe voor verbinding met het Operatornetwerk. Scania mag te allen tijde een dergelijke identificatie wijzigen als dit om technische, onderhoudstechnische of operationele redenen nodig is.
5.8 Manipulatie of verwijdering, of pogingen hiertoe, met of van de communicator van een Product, andere telematica-uitrusting of (indien van toepassing) SIM-kaarten waarmee deze is uitgerust, is strikt verboden.
6. Beschikbaarheid van Services en Onderhoud van de Uitrusting, enz.
6.1 Details met betrekking tot de beschikbaarheid van Services, het systeemonderhoud en de gebruikersondersteuning betreffende de Services, Interfaces en Uitrusting worden uiteengezet in de relevante Servicebeschrijving(en).
6.2 Als er zich een gebrek openbaart in de Services, zal Scania dit herstellen binnen een redelijke tijd vanaf het moment van melding door de Klant. Aangezien de Services zijn gebaseerd op een verbinding met het Internet evenals op communicatie via het Operatornetwerk, vormen verbindingsonderbrekingen of vertragingen geen gebrek onder de Overeenkomst en leiden derhalve niet tot aansprakelijkheid voor Scania.
6.3 In het geval van obstructie van, misbruik van of inbreuk op Klantactiviteiten door de Gebruiker onder de Overeenkomst, is Scania gerechtigd de toegang tot de interfaces, Scania-systemen en de Services van een dergelijke gebruiker te blokkeren (na toestemming van de relevante instanties, indien vereist) om verdere onregelmatigheden te voorkomen.
7. Technische, Uitrustings- of Netwerkproblemen
7.1 Scania aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor operationele problemen, zoals onderbrekingen in het Operatornetwerk, zelfs niet als deze problemen worden veroorzaakt door maatregelen die worden uitgevoerd door Scania of de Operator.
7.2 Scania is gerechtigd om de Uitrusting te inspecteren als er redenen zijn om aan te nemen dat de Uitrusting onderbrekingen heeft veroorzaakt in het Operatornetwerk of in strijd met de Overeenkomst is aangesloten.
8. Garantie
8.1 Uitrusting die is aangebracht als integraal onderdeel van Scania-producten, is onderworpen aan de garantievoorwaarden van de koopovereenkomst voor dergelijke Producten van Scania met de Klant (zoals uiteengezet is in de Algemene leverings- en garantievoorwaarden van Scania of anderszins), terwijl de garantievoorwaarden voor Uitrusting die is verkregen van Scania als reserve-onderdeel of voor installatie achteraf worden gedekt door afzonderlijke onderdeelcontracten.
9. Gebruik van Abonnement en Services
9.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen of hier uiteengezet, mag de Klant het Abonnement en de Services alleen gebruiken voor de beoogde doeleinden in de Overeenkomst en mag hij deze niet uitbesteden, onderverhuren of op enige andere wijze de rechten ervan overdragen die onder de Overeenkomst vallen.
9.2 De Klant is op eigen verzoek gerechtigd de vorm van het Abonnement te wijzigen, op voorwaarde dat er andere vormen beschikbaar zijn. Een dergelijke wijziging wordt pas van kracht na bevestiging van het verzoek door Scania.
9.3 De Klant dient regelmatig de Interfaces te testen en er verbinding mee te maken en zichzelf op de hoogte te houden van wijzigingen erin of in de Services. Meldingen van Scania over het Abonnement of de Services worden hetzij elektronisch hetzij via conventionele post rechtstreeks naar de Klant verzonden of worden beschikbaar gesteld via de Interfaces.
9.4 De Klant is volledig verantwoordelijk voor gegevens en informatie die de Klant overdraagt of downloadt via, of opslaat en bewaart op, de Interfaces, het Abonnement of de Services of die wordt gecommuniceerd via Hardware of Software.
9.5 De Klant zal ongeoorloofde toegang tot de aangesloten netwerken of computerbronnen via de Interfaces beperken, of deze nu van Scania zijn of van andere partijen, en mag niet zonder toestemming informatie van enig bovengenoemde bron benaderen, gebruiken, vernietigen, vervormen, verspreiden of doorsturen. De Klant zal ervoor zorgen dat de Gebruikers-ID, wachtwoorden en andere toegangsgegevens niet worden geopenbaard aan onbevoegde personen.
9.6 De Klant dient zich te houden aan nationale wetten, regels en voorschriften, evenals aan instructies die Scania van tijd tot tijd meedeelt bij het gebruik van het Abonnement of de Services. De Klant mag het Abonnement of de Services niet gebruiken op een wijze die hinder of schade kan veroorzaken bij Scania of enig andere partij.
9.7 De Klant is aansprakelijk voor elke actie die wordt ondernomen of inbreuken op het bedoelde Abonnement die worden veroorzaakt door personen die door de Klant zijn geautoriseerd voor het gebruik van het Abonnement of de Services. Scania zal onmiddellijk in kennis worden gesteld van dergelijke incidenten.
9.8 De klant zal Scania volledig schadeloos stellen en vrijwaren van elke claim tegen Scania als gevolg van onjuist gebruik van de Uitrusting, het Abonnement en de Services. De Klant verbindt zich ertoe om alle schade te betalen die is veroorzaakt door gebruik van de Services in strijd met de Overeenkomst en om Scania of derden te compenseren voor de schade die de Klant heeft veroorzaakt of waarvoor de Klant verantwoordelijk is.
9.9 Scania heeft, zonder voorafgaande kennisgeving aan de Klant, het recht om het Abonnement of Services te wijzigen.
10. Overdracht en toewijzing; onderaannemers
10.1 De Klant mag de Overeenkomst of het Abonnement niet, noch geheel noch gedeeltelijk, overdragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Scania.
10.2 Scania heeft het recht om het Abonnement of zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst over te dragen aan een andere partij zonder de goedkeuring van de Klant en met welke overdracht de Klant voorafgaand akkoord gaat, heeft Scania het recht om onderaannemers, agenten en andere zakenpartners naar eigen keuze te gebruiken voor het verlenen van Services, in welk geval Scania verantwoordelijk is voor de naleving door deze derden van elke onderneming in de Overeenkomst.
11. Termijn en Beëindiging
11.1 De Overeenkomst treedt in werking na ondertekening hiervan door zowel Scania als de Klant (op de laatste datum van ondertekening als beide niet samen hebben getekend) en blijft vervolgens van kracht voor zolang het contract in gebruik is door de Klant. De overeenkomst vervalt zodra het Product niet meer door de Klant in gebruik is, tenzij de ene partij de andere partij een schriftelijke opzeggingstermijn heeft gestuurd niet minder dan drie (3) maanden van tevoren.
11.2 De Services worden verleend vanaf de datum waarop deze zijn geregistreerd in de relevante Interface(s), tenzij anders overeengekomen.
11.3 Als upgrades of wijzigingen in Uitrusting door Scania resulteren in een aanzienlijke hinder voor de Klant, is de Klant gerechtigd de Overeenkomst kosteloos schriftelijk te beëindigen met een schriftelijke opzeggingstermijn van dertig (30) dagen, maar ten vroegste bij de start van de wijziging.
11.4 Technologische ontwikkelingen op het gebied van telecommunicatie kunnen vervanging van de Services door andere services met vergelijkbare technische prestaties en functionaliteit noodzakelijk maken. Scania heeft in dergelijke gevallen het recht om de Services te vervangen. Scania zal de Klant hiervan vooraf op de hoogte stellen. De Overeenkomst wordt als beëindigd beschouwd wanneer Scania daadwerkelijk ophoudt de Services aan te bieden.
11.5 De Overeenkomst wordt als beëindigd beschouwd wanneer Scania daadwerkelijk ophoudt de Services aan te bieden. Scania heeft het recht de Overeenkomst te beëindigen met een vooraankondiging van één maand (waarvan de opzegtermijn niet van toepassing is in geval van beëindiging met onmiddellijke ingang zoals voorzien in art. 12.7 hieronder) als de verbinding van de Klant met de Services is afgesloten op grond van deze Algemene Voorwaarden
11.6 Scania heeft naar eigen inzicht het recht de Diensten geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen, of zelfs de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen;
a) als de Klant weigert Scania, zoals overeengekomen, toegang te geven tot de Uitrusting;
b) als de Klant, een Gebruiker of iemand anders voor wie de Klant verantwoordelijk is, in inhoudelijk opzicht het Abonnement, de Interfaces of Services oneigenlijk of in strijd met de Overeenkomst heeft gebruikt;
c) indien de Klant in strijd is met een andere verplichting(en) zoals uiteengezet in de Overeenkomst;
d) als Scania redelijkerwijs vermoedt dat de Klant op het punt staat om een wezenlijke contractbreuk, als hierboven genoemd, te plegen of deze zou kunnen plegen en de Klant niet de beveiliging heeft geboden die naar de mening van Scania toereikend is als waarborg tegen dergelijk optredend risico
e) als de uitrusting is aangesloten op de Interfaces of op een ander Product dat inbreuk maakt op de Overeenkomt of als de Uitrusting niet onmiddellijk is afgesloten op het moment dat deze had moeten worden afgesloten volgens de Overeenkomst;
f) als de Services, Interfaces en het Operatornetwerk op een wijze worden gebruikt die kosten en/of schade met zich meebrengen voor Scania of die bij Scania, de Operator of enig andere relevante partij aanzienlijke hinder veroorzaakt en/of
g) als de Klant de betalingen opschort, schikkingsonderhandelingen aanvangt, in liquidatie treedt of failliet is verklaard of als er andere legitieme redenen zijn om aan te nemen dat een dergelijke persoon insolvent is.
11.7 Opschorting of beëindiging van Services of de overeenkomst is altijd schriftelijk.
12. Eigendomsoverdracht van Product(en), enz.
12.1 De Klant zal Scania onmiddellijk in kennis stellen wanneer een Product niet langer wordt gebruikt door de Klant (bijvoorbeeld vanwege een verkoop of andere eigendomsoverdracht ervan, beëindiging van een leasecontract waaronder het Product valt of de verhuur aan derden door de Klant). De bepalingen van artikel 11 in deze verordening betreffende de beëindiging van de overeenkomst zijn dan van toepassing.
13. Verwerking van persoonsgegevens voor dienstverlening
13.1 Scania en Scania CV AB zijn, samen met (indien relevant) andere Scania Group Companies en Scania Network Members die een contract afsluiten met de Klant voor het verlenen van diensten in het kader van de Overeenkomst, allemaal (behalve hieronder) Joint Controllers samen met de Klant voor de verwerking van Persoonsgegevens binnen het toepassingsgebied van de Services. In dit hoofdstuk wordt de regeling beschreven tussen al die Joint Controllers voor de toewijzing van hun verantwoordelijkheden zoals volgens art. 26 AVG. Bij het definiëren van die regeling vertegenwoordigt Scania ook Scania CV AB en andere aanbestedende bedrijven van de Scania Group en eventuele Scania Network Members. Hieronder wordt dan ook verwezen naar Scania, ook al deze vertegenwoordigde entiteiten.
13.2 De standaardsituatie van joint control is de hierboven beschreven situatie in art.
13.1. Deze standaardsituatie is niet van toepassing op bepaalde beperkte Services, indien en wanneer deze wordt verduidelijkt in de desbetreffende Servicebeschrijvingen dat de Klant de enige controller is. In dergelijke uitzonderlijke omstandigheden wordt de rol en verantwoordelijkheden van Scania als verwerker van de Klant geregeld door een overeenkomst voor gegevensverwerking in de vorm die is gekoppeld aan en die deel uitmaakt van de betrokken Servicebeschrijving.
13.3 Om twijfel te voorkomen, hebben de joint control-regelingen van dit deel geen betrekking op de verwerking van Persoonsgegevens buiten het toepassingsgebied van de aan de Klant verleende Services.
13.4 Scania en de Klant zorgen er elk voor dat hun respectieve verwerking van Persoonsgegevens in overeenstemming is met alle toepasselijke wettelijke vereisten die rechtstreeks op hen van toepassing zijn, zoals met betrekking tot de rechtsgrondslag en de beginselen voor verwerking.
13.5 De Klant stemt ermee in dat Scania naar eigen inzicht Persoonsgegevens voor en in het kader van de Serviceverlening aan de Klant kan verwerken en beslissen, mits dit gebruik altijd in overeenstemming is met het Privacybeleid van Scania. De Klant verwijst Betrokkenen naar het Privacybeleid met betrekking tot dergelijke verwerking door Scania.
13.6 Scania is primair verantwoordelijk voor de naleving van art. 12-22 en art. 32-34 AVG in het kader van de verwerking van Persoonsgegevens door Scania in het kader van de Overeenkomst.
13.7 De Partijen verlenen elkaar bijstand als relevant en noodzakelijk voor de nakomen van de verplichtingen jegens de Betrokkenen. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, het volgende.
a) Scania vraagt van de Klant, en de Klant zal op een dergelijk verzoek zonder vertraging aan Scania alle informatie verstrekken die nodig is om de bovenstaande verantwoordelijkheden van Scania te vervullen.
b) Elke Partij stelt de andere partij onmiddellijk in kennis van elk vastgesteld risico van schending van de verplichtingen jegens de Betrokkenen.
c) Alle verzoeken die door een van beide Partijen van Betrokkenen of Toezichthoudende autoriteiten met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens door de andere partij zijn ontvangen, worden onmiddellijk toegezonden aan die andere Partij die vervolgens verantwoordelijk is voor de behandeling van dergelijke verzoeken.
13.8 Elke Partij kan verwerkers van Persoonsgegevens (zoals gedefinieerd in de AVG) inschakelen voor het verlenen of gebruiken van de Services, in welk geval de betrokkene Partij moet voldoen aan de vereisten van art. 28 AVG en zijn zodoende verantwoordelijk ten opzichte van de andere Partij.
13.9 Scania stelt de essentie van de regelingen van dit onderdeel voor de toewijzing van verantwoordelijkheden ter beschikking van de Betrokkenen.
13.10 Als Scania of de Klant Persoonsgegevens overdraagt aan de andere partij of een derde partij buiten de EU/EER, wordt deze overdracht geregeld door de Standaardcontractbepalingen. Elke Partij bevestigt dat zij dergelijke contractuele Standaardclausules heeft herzien en heeft ermee ingestemd dat zij een integrerend deel uitmaken van de Overeenkomst die door beide Partijen is ondertekend, onder voorbehoud van het volgende.
a) Definities in deze Algemene voorwaarden vullen die van de Standaardcontractbepalingen in.
b) Partijen bepalen wie de Gegevensexporteur en de Gegevensimporteur is in overeenstemming met de AVG.
c) De Klant verwerkt Persoonsgegevens die van Scania zijn ontvangen in overeenstemming met de beginselen voor gegevensverwerking in bijlage A bij de Standaardcontractbepalingen.
d) De details van de overdracht en de bijzondere categorieën Persoonsgegevens worden beschreven in het Privacybeleid, de Servicebeschrijvingen en de Standaardcontractbepalingen.
14. Andere verwerking van gegevens
14.1 De Klant erkent dat Scania Operationele gegevens (inclusief Persoonsgegevens) zal verwerken zoals voorzien in het Privacybeleid, en ook dat het Privacybeleid regelmatig moet worden bezocht, omdat informatie daarin in de loop van de tijd kan veranderen. Desondanks zal Scania de Klant afzonderlijk op de hoogte stellen van eventuele wezenlijke wijzigingen in het Privacybeleid.
14.2 De Klant nodigt Betrokkenen uit om regelmatig het Privacybeleid te bekijken met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens door Scania, zelfs buiten het toepassingsgebied van de Serviceverlening aan de Klant.
15. Aansprakelijkheid
15.1 Scania kan niet aansprakelijk worden gesteld onder of in verband met de Overeenkomst voor datgene wat buiten het expliciet genoemde in deze Algemene voorwaarden of enig ander Deel van de Overeenkomst valt.
15.2 Scania verbindt zich aan geen enkele verplichting of garantie, doet geen toezeggingen en zal derhalve geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid aanvaarden voor of aangaande:
a) de rechtmatigheid van het gebruik van de Services in elke situatie, betreffende onder meer de computerbeveiliging, de telecommunicatie en de gegevensexport van Klantgegevens;
b) de juistheid of kwaliteit van gegevens die worden verzonden via de Services of analyses ervan, hetzij ter naleving van juridische verplichtingen van de Klant volgens sociale voorschriften (zoals die met betrekking tot werk-/rijtijden en rustperioden) hetzij anderszins;
c) het gebruik door de Klant van de Services of, tenzij anders bepaald in de Overeenkomst, de kwaliteit van de verkregen resultaten door de Klant tijdens het gebruik van de Services of de Services die niet overeenkomen met de behoeften van de Klant;
d) gebreken die worden veroorzaakt door een onjuiste verbinding, onjuist gebruik of onderhoud van de Uitrusting, bijv. aansluiting van communicators op Producten die niet van Scania zijn via andere interfaces dan de eigen voor FMS voorbereide gateway van de producent;
e) vervorming of verlies van Klantgegevens tijdens de verbinding van de Klant met de servers van Scania via een Interface of tijdens het gebruik van de Services;
f) uitgaven, kosten of schades veroorzaakt door niet-naleving door de Klant van de Overeenkomst;
g) inbraak bij de computerbronnen van de Klant of elders, waarbij derden toegang hebben tot Klantgegevens en deze kunnen verspreiden, vernietigen of vervormen;
h) alle uitgaven, kosten of schades die worden veroorzaakt doordat de Klant geen toegang heeft tot Klantgegevens via de Interfaces na beëindiging of afsluiting van een Abonnement of omwille van verwijderde Klantgegevens door Scania in overeenstemming met de Overeenkomst;
i) de (verdere) verwerking van Klantgegevens zodra deze door de Klant uit de Uitrusting en Services worden gehaald of geëxporteerd.
15.3 Scania kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gehouden voor gebreken in Services of onderbrekingen van het Abonnement of het gebruik van Services of voor directe of indirecte kosten en schades geleden door de Klant als gevolg daarvan (zoals inkomstenderving, kosten, verlies of schade van Klantgegevens, Klantbetrouwbaarheid ten opzichte van derden, brandstofverbruik, enz.), zelfs niet als Scania in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke kosten of optredend verlies.
15.4 Scania is onder de Overeenkomst niet aansprakelijk voor gebreken, kosten of schades die optreden in of worden veroorzaakt door de Uitrusting, tenzij dergelijke gebreken, kosten of schades worden gedekt door een Productgarantie van Scania of gelijkaardige toezeggingen door Scania voor de Uitrusting of andere geleverde goederen (indien van toepassing).
15.5 In elk geval zal Scania in het geval van niet-nakoming van zijn verplichtingen in relatie tot Abonnement(en) of de Overeenkomst of anderszins slechts aansprakelijk worden gehouden jegens de Klant voor schades als deze zijn veroorzaakt door opzettelijk wangedrag of grove nalatigheid van de zijde van Scania.
15.6 Scania is niet aansprakelijk voor inbreuk op de Overeenkomst als deze wordt veroorzaakt door gebeurtenissen die redelijkerwijs buiten de macht van Scania liggen (force majeure), zoals gebreken in de Uitrusting, fouten van of omstandigheden die gerelateerd zijn aan de Klant, ongelukken, brand, militaire of vergelijkbare conflicten, burgerlijke onlusten, arbeidsgeschillen, epidemieën en pandemieën en maatregelen die de overheid of andere autoriteiten als gevolg daarvan nemen, het optreden of gebrek aan optreden door overheidsinstanties, overstroming/lekkage, stroomstoringen, onderbrekingen of vertragingen, gebreken of storingen in het Operatornetwerk, externe netwerken, Internet of telefoonverbindingen of -communicatie.
15.7 Niettegenstaande het tegendeel in dit verband, indien en voor zover een van beide Partijen een schending van de wettelijke verplichtingen heeft veroorzaakt (ongeacht of deze onder de AVG of elders vallen) in verband met de verwerking van Persoonsgegevens ten behoeve van de Services, vergoedt en houdt zij de andere Partij vrij en onschadelijk van eventuele administratieve boetes of aansprakelijkheid voor schade aan de Betrokkenen die door de andere Partij als gevolg van een dergelijke inbreuk zijn opgelopen.
15.8 De maximale aansprakelijkheid van Scania voor door de Klant geleden schade (direct en indirect) onder of in verband met de Overeenkomst is beperkt tot duizend (1.000) Euro per periode van twaalf (12) maanden vanaf de registratiedatum van het eerste Abonnement, ongeacht het aantal gedekte Abonnementen of Producten van de Klant. Om twijfel te voorkomen, is deze beperking van de aansprakelijkheid niet van toepassing op schadevergoedingen voor datalekken volgens de AVG.
15.9 Een vordering van een van de Partijen bij de andere wordt ingediend binnen drie (3) maanden nadat de desbetreffende schade of grond voor schadeloosstelling is of had moeten worden ontdekt.
16. Wijzigingen in de Algemene voorwaarden
16.1 Scania heeft het recht om deze Algemene Voorwaarden op elk moment eenzijdig te wijzigen of te wijzigen, met name om te voldoen aan wijzigingen in de regelingen voor joint controllers voor zover de Klant ook als een joint controller moet worden beschouwd. Dergelijke gewijzigde algemene voorwaarden worden van kracht en zijn van toepassing op de Klant en zijn Abonnement(en) en Service(s) vanaf de veertiende (14e) dag na kennisgeving aan de Klant. Scania kan dergelijke wijzigingen melden op facturen aan de Klant, via conventionele of elektronisch post aan de Klant of via een van de Interfaces die door de Klant wordt gebruikt.
16.2 Als een wijziging in deze Algemene voorwaarden een aanzienlijk nadeel voor de Klant oplevert, is de Klant gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen na afloop van een meldingstermijn van 14 dagen zoals hierboven vermeld. Als de Klant actief gebruik maakt van het Abonnement of de Services na deze periode, wordt de Klant geacht de wijziging te hebben goedgekeurd.
17. Arbitrage en toepasselijke wetgeving
17.1 Geschillen over de uitlegging of toepassing van de Overeenkomst en de juridische omstandigheden in verband met deze Overeenkomst zullen uiteindelijk door arbitrage worden beslecht volgens de toepasselijke arbitragewetgeving van het land waar Scania is gevestigd (of, in het geval van Luxemburg, bemiddeling of de openbare rechter die bevoegd is).
17.2 De wetgeving van het land waarin Scania is gevestigd, zal van toepassing zijn op de Overeenkomst.
17.3 In gevallen waarin Scania CV AB de Overeenkomst heeft ondertekend, is de locatie Zweden en is het toepasselijke recht
is Zweeds recht.
Artikel 1 - Definities
In de Overeenkomst en in deze Inkoopvoorwaarden worden de volgende begrippen en uitdrukkingen gedefinieerd als daarachter vermeld:
1.1 Opdrachtgever : Scania Nederland B.V.
1.2 Leverancier : de contractuele wederpartij van Opdrachtgever bij een Overeenkomst.
1.3 Overeenkomst : elke overeenkomst met betrekking tot de levering van zaken en/of de uitvoering van werken en/of de levering van diensten door Leverancier aan Opdrachtgever, die tussen Opdrachtgever en Leverancier tot stand komt, alsmede al hetgeen in aanvulling en/of wijziging daarop schriftelijk wordt overeengekomen, alsmede alle rechtshandelingen die met het vorenstaande verband houden.
1.4 Leverantie : de levering van diensten en/of zaken/producten en/of installatie/montage van zaken en/of uitvoering van werken zoals overeengekomen in de Overeenkomst, door Leverancier aan Opdrachtgever.
1.5 (Af)levering : de feitelijke bezitsverschaffing van de te leveren zaken en/of werken en/of oplevering van verrichtte diensten.
1.6 Keuring : het al dan niet tussentijds onderzoeken en beoordelen van de Leverantie op deugdelijkheid en bruikbaarheid zoals in de Overeenkomst omschreven.
1.7 AIV: de onderhavige inkoopvoorwaarden.
Artikel 2 - Algemeen
2.1 Deze AIV maken een onverbrekelijk deel uit van de Overeenkomst.
2.2 De bepalingen van de Overeenkomst prevaleren in geval van strijdigheid boven die van deze AIV.
2.3 Tegenstrijdigheden in de Overeenkomst en de bij de Overeenkomst behorende documenten zoals tekeningen, modellen en specificaties, die Leverancier ontdekt of behoort te ontdekken, zullen door hem onverwijld ter kennis worden gebracht van Opdrachtgever.
2.4 Opdrachtgever is uitsluitend aan opdrachten tot meerwerk en/of extra Leveranties en/of wijzigingen ten opzichte van de Overeenkomst gebonden indien deze door hem schriftelijk aan Leverancier zijn bevestigd.
Artikel 3 - Wijzigingen
3.1 Van hetgeen bij Overeenkomst is overeengekomen kan uitsluitend schriftelijk worden afgeweken.
3.2 Opdrachtgever is tijdens de duur van de Overeenkomst te allen tijde bevoegd de omvang en/of de hoedanigheid van de Leverantie te wijzigen, mits akkoord van de Leverancier. Leverancier is alsdan gehouden de betreffende wijzigingen door te voeren en is gebonden als waren die wijzigingen in de Overeenkomst opgenomen.
3.3 Indien een wijziging conform lid 2 van dit artikel naar het oordeel van Leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of levertijd zal hij, alvorens aan de wijziging gevolg te hoeven geven, Opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk informeren.
Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van Opdrachtgever onredelijk zijn, heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden door middel van een schriftelijke kennisgeving aan Leverancier, tenzij dit kennelijk onredelijk zou zijn. Een ontbinding op grond van dit artikel geeft geen der partijen een recht op schadevergoeding.
Artikel 4 - Overdracht van verplichtingen
4.1 Leverancier is niet bevoegd zijn verplichting(en) uit hoofde van de Overeenkomst en/of zijn eventuele vorderingen op Opdrachtgever aan derden over te dragen anders dan met voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever. Aan deze toestemming kunnen nadere voorwaarden worden verbonden.
4.2 Onverlet het gestelde onder lid 1 van dit artikel is Leverancier, optredend als onderaannemer, verplicht aan Opdrachtgever te melden welke zekerheden hij heeft gesteld voor de afdracht van omzetbelasting, loonbelasting en premies voor de sociale verzekering, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.
4.3 Bij overdracht van verplichtingen aan derden met inachtneming van dit artikel, zijn de bepalingen van deze AIV van overeenkomstige toepassing op de betrokken derden.
Artikel 5 - Prijs en Prijsherziening
5.1 Alle prijzen zijn vast en gelden -voor zover van toepassing- Delivered Duty Paid overeenkomstig de vigerende Incoterms. In de prijzen zijn, naast datgene dat in de Overeenkomst is overeengekomen, in ieder geval begrepen de kosten van verpakking en alle overige kosten van Leverancier verband houdende met de nakoming van de verplichtingen door Leverancier jegens Opdrachtgever, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
5.2 In de prijs is de omzetbelasting niet inbegrepen.
5.3 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, is Leverancier niet bevoegd de overeengekomen prijzen ten nadele van Opdrachtgever aan te passen, ook niet op grond van een wettelijke en/of van overheidswege geboden bevoegdheid. Totdat overeenstemming over prijsaanpassing schriftelijk is vastgelegd blijven de tot dan geldende prijzen van toepassing. Indien geen overeenstemming bereikt wordt is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.
5.4 Kosten en honorarium voor overwerk buiten reguliere kantooruren (zijnde maandag tot en met zaterdag van 8.00 uur tot 18.00 uur) zijn in de overeengekomen prijs inbegrepen.
Artikel 6 - Facturering en Betaling
6.1 Facturering vindt plaats na Aflevering conform artikel 9 van deze AIV of, indien zulks uitdrukkelijk in de Overeenkomst schriftelijk is overeengekomen, overeenkomstig het schriftelijk overeengekomen betalingsschema.
6.2 Betaling van de prijs, inclusief de omzetbelasting, zal plaatsvinden binnen 60 dagen na factuurdatum. Betaling vindt plaats in Euro.
6.3 Opdrachtgever heeft het recht het bedrag van de factuur zonder nadere verklaring van verrekening te verminderen met bedragen die Leverancier is verschuldigd aan Opdrachtgever. Indien Leverancier bij een eindafrekening van een Overeenkomst een bedrag aan Opdrachtgever verschuldigd blijkt te zijn, is Leverancier binnen 30 dagen na het opmaken van de eindafrekening tot betaling aan Opdrachtgever gehouden zonder korting, opschorting en/of verrekening.
6.4 Betaling door Opdrachtgever houdt nimmer afstand van enig recht en/of erkenning van algehele nakoming van verplichtingen van Leverancier in.
6.5 Indien Leverancier in zijn factuur niet zijn BTW nummer of niet het juiste BTW nummer opneemt, is Leverancier gehouden aan Opdrachtgever te voldoen een bedrag gelijk aan de BTW over de factuur.
6.6 Facturen waarbij tijd in rekening wordt gebracht, zoals bijvoorbeeld in geval van verlening van diensten, dienen vergezeld te gaan van door Opdrachtgever voor akkoord getekende schriftelijke tijdverantwoordingen. Indien door Opdrachtgever geaccordeerde tijdverantwoordingen ontbreken is Opdrachtgever gerechtigd zonder nadere motivering de factuur te betwisten en/of betaling daarvan op te schorten, en is zij niet tot enige betaling daarvan gehouden.
Artikel 7 – Vooruitbetaling en zekerheid
7.1 Tenzij anders overeengekomen in de Overeenkomst is Opdrachtgever niet gehouden tot vooruitbetaling. Indien vooruitbetaling is overeengekomen, zal Leverancier, alvorens betaling plaatsvindt, op eerste verzoek van Opdrachtgever aan laatstgenoemde zekerheid doen stellen ten bedrage van de vooruitbetaling vermeerderd met 25% daarvan in de vorm van een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie voor de door Opdrachtgever gewenste duur, afgegeven door een voor Opdrachtgever aanvaardbare bankinstelling.
7.2 Het is Leverancier verboden op enigerlei wijze de executie van de bankgarantie door Opdrachtgever te belemmeren of vertragen, een en ander op straffe van verbeurte van een boete van 25% van het bedrag waarvoor de garantie met inbegrip van rente en kosten is gesteld, en onverminderd het recht van Opdrachtgever diens werkelijke schade te vorderen ingeval van schending door Leverancier van dit verbod.
7.3 Indien Opdrachtgever redelijke twijfel heeft omtrent de nakoming door Leverancier van diens verplichtingen, is Leverancier verplicht op eerste verzoek de door Opdrachtgever verlangde aanvullende zekerheid voor de nakoming van zijn verplichtingen te stellen.
Artikel 8 - Levertijd
8.1 Levering van zaken en/of diensten dient te geschieden binnen de termijn zoals in de Overeenkomst is overeengekomen.
Levertermijnen zijn fatale termijnen.
8.2 Leverancier is verplicht elke (dreigende) levertijdoverschrijding onverwijld schriftelijk te melden aan Opdrachtgever
8.3 Leverancier is niet bevoegd Leveranties op te schorten.
Artikel 9 -(Af)levering
9.1 (Af)levering vindt plaats op het in de Overeenkomst gestelde adres, voor zover van toepassing volgens de vigerende Incoterms DDP.
9.2 Opdrachtgever heeft het recht de (Af)levering uit te stellen zonder als gevolg daarvan enige vergoeding aan Leverancier verschuldigd te zijn. Indien Opdrachtgever Leverancier verzoekt de (Af)levering uit te stellen, zal Leverancier de goederen voor eigen risico en rekening deugdelijk verpakt, afgescheiden en herkenbaar bestemd voor Opdrachtgever opslaan, beveiligen en verzekeren.
Artikel 10 - Tekortkoming
10.1 Ongeacht het recht van Opdrachtgever op vergoeding van de werkelijke schade en de overige wettelijke rechten, is Leverancier in geval van een aan Leverancier toerekenbare tekortkoming gehouden aan Opdrachtgever te voldoen een boete ten bedrage van 1% van de in de Overeenkomst overeengekomen (koop)prijs voor iedere dag dat de tekortkoming voortduurt.
10.2 Indien Opdrachtgever vooruitbetalingen heeft gedaan, is hij gerechtigd tot inning van de wettelijke handelsrente over de vooruitbetaalde bedragen over de periode van de toerekenbare tekortkoming.
Artikel 11 - Garantie
11.1 Leverancier garandeert, dat de Leverantie aan de Overeenkomst beantwoordt en aldus aan de eigenschappen voldoet die Opdrachtgever op grond van de Overeenkomst of naar verkeersopvattingen mocht verwachten
11.2 Leverancier garandeert dat de zaken vrij zijn van rechten van derden. Scania heeft te allen tijde het recht zulks te onderzoeken, en Leverancier verleent hieraan op eerste verzoek medewerking, in de ruimste zin des woords.
11.3 Indien door Leverancier geleverde zaken niet voldoen aan de garanties van artikel 11.1 en 11.2, is Leverancier gehouden om op eerste verzoek, naar keuze van Opdrachtgever en onverminderd diens overige rechten, de zaken te herstellen, vervangen of het ontbrekende alsnog te leveren, ongeacht of reeds vaststaat of niet dat het aan Leverancier is te wijten of het voor diens rekening komt dat de zaken niet voldoen aan voormelde garanties.
11.4 In spoedeisende gevallen of indien Opdrachtgever redelijke gronden heeft te vermoeden dat Leverancier in de nakoming van zijn garantieverplichtingen te kort zal schieten, is Opdrachtgever gerechtigd herstel en/of vervanging voor rekening van Leverancier uit te (doen) voeren. Zulks laat de uit de Overeenkomst voor Leverancier voortvloeiende verplichtingen onverlet
11.5 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geldt op door Leverancier geleverde zaken een garantietermijn van 5 jaren na (Af)levering.
11.6 Leverancier draagt ter zake de Leverantie op eerste verzoek aan Opdrachtgever over alle garantie-aanspraken en rechten van Leverancier op diens leverancier en/of de fabrikant van de Leverantie, en Leverancier verleent Opdrachtgever ter zake het geldend maken van deze rechten door Opdrachtgever op eerste verzoek alle medewerking en informatie. Leverancier machtigt Opdrachtgever om eventueel namens hem de in dit artikel bedoelde rechten en aanspraken -al dan niet in rechte- geldend te maken. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van Leverancier.
Artikel 12 - Keuring
12.1 Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd de Leverantie zowel voor, tijdens als na de (Af)levering te (doen) keuren en de Leverantie op goede gronden af te keuren en de Leverantie wegens niet-voldoen aan de overeenkomst of geldende wetgeving.
12.2 Op eerste verzoek zal Leverancier Opdrachtgever of diens vertegenwoordiger toegang verschaffen tot de plaats van productie, bewerking of opslag. Leverancier zal kosteloos zijn medewerking verschaffen aan de Keuring.
12.3 Indien een Keuring niet op het voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel indien een Keuring moet worden herhaald, komen de daaruit voor Opdrachtgever voortvloeiende kosten voor rekening van Leverancier.
12.4 In geval van afkeuring van de Leverantie zal Opdrachtgever Leverancier zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk daarvan op de hoogte stellen. Leverancier zal binnen 1 werkdag zorgdragen voor herstel of vervanging van de Leverantie, tenzij Opdrachtgever de voorkeur geeft aan ontbinding van de Overeenkomst.
12.5 Bij afkeuring van de Leverantie, waarvan Opdrachtgever Leverancier direct in kennis zal stellen, zullen de afgekeurde en/of te vervangen zaken door Opdrachtgever gedurende een periode van 5 werkdagen in bewaring kunnen worden gehouden. Na ommekomst van deze termijn zonder dat Leverancier de zaken heeft opgehaald, heeft Opdrachtgever het recht de afgekeurde en/of te vervangen zaken voor rekening en risico van Leverancier te retourneren dan wel deze te vernietigen.
12.6 Indien Leverancier niet aan de in lid 4 van dit artikel gestelde verplichting tot herstel of vervanging van de Leverantie voldoet of kan voldoen, is Opdrachtgever gerechtigd de benodigde zaken en/of diensten van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te nemen of maatregelen door een derde te laten verrichten voor rekening en risico van Leverancier, zonder dat Leverancier enig recht op vergoeding toekomt. Opdrachtgever is dan zonder tot enige vergoeding verplicht te zijn, bevrijd van zijn ter zake de betreffende Leverantie jegens Leverancier geldende verplichtingen.
12.7 Opdrachtgever is nimmer gebonden aan enige door Leverancier gestelde termijn voor acceptatie, (af)keuring en of reclame.
Artikel 13 - Zaken en hulpmiddelen ten behoeve van de Leverantie
13.1 Door Opdrachtgever ter beschikking gestelde dan wel door Leverancier ten behoeve van de Leverantie aangeschafte of vervaardigde zaken of hulpmiddelen zoals tekeningen, modellen en berekeningen blijven eigendom van Opdrachtgever c.q. worden eigendom van Opdrachtgever op het moment van aflevering of vervaardiging.
13.2 Leverancier is verplicht de in lid 1 van dit artikel bedoelde zaken en hulpmiddelen te merken als herkenbaar eigendom van Opdrachtgever en in goede staat gescheiden te houden van zaken en hulpmiddelen die aan Leverancier of derden toebehoren en voor zijn eigen rekening te verzekeren tegen alle risico's, zolang zij door Leverancier worden gehouden.
13.3 Leverancier zal de door hem aangeschafte en/of vervaardigde, bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken, zaken en hulpmiddelen aan Opdrachtgever, op diens eerste verzoek, conform artikel 12 van deze AIV ter goedkeuring voorleggen.
13.4 Leverancier dient de in lid 3 van dit artikel vermelde zaken en hulpmiddelen terstond aan Opdrachtgever ter beschikking te stellen, indien Opdrachtgever zulks verzoekt dan wel uiterlijk bij de laatste (Af)levering waarop de hulpmiddelen betrekking hebben.
13.5 Verandering aan of afwijking van zaken en hulpmiddelen, die in eigendom zijn van en/of goedgekeurd zijn door Opdrachtgever, is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
13.6 Leverancier zal de zaken en hulpmiddelen niet (doen) aanwenden voor of in verband met enig ander doel dan de Leverantie aan Opdrachtgever, tenzij Opdrachtgever hiertoe vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend.
Artikel 14 - Verpakkings-, vervangen en afkomende materialen
14.1 Alle verpakkings-, vervangen en afkomende materialen, in dit artikel nader aan te duiden als materiaal, blijven in beginsel eigendom van Leverancier.
14.2 Leverancier verplicht zich voor eigen rekening en risico het materiaal terug te nemen en te vernietigen, danwel te recyclen of te hergebruiken.
14.3 Indien op verzoek van Leverancier het materiaal door Opdrachtgever wordt vernietigd en/of verwijderd, gebeurt zulks voor risico en rekening van Leverancier.
14.4 Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd het materiaal voor rekening en risico van Leverancier aan hem te retourneren.
Artikel 15 - Risico- en eigendomsovergang
15.1 De eigendom van zaken gaat op Opdrachtgever over op het moment van de aflevering daarvan zonder enig voorbehoud en zonder enig recht van retentie of reclame voor Leverancier, tenzij de zaken tijdens of na de levering worden afgekeurd ingevolge artikel 12 van deze AIV.
15.2 Indien zaken door of in opdracht van Opdrachtgever worden aangeleverd aan Leverancier ten behoeve van de Leverantie, blijven deze zaken eigendom van Opdrachtgever. Deze zaken zullen door Leverancier duidelijk gemerkt als eigendom van Opdrachtgever afgescheiden worden gehouden van zaken die Leverancier of derden toebehoren en zullen voor rekening van Leverancier worden verzekerd tegen gebruikelijke risico’s.
15.3 De eigendom van zaken of delen daarvan, waarin zaken die eigendom zijn van Opdrachtgever zijn verwerkt, gaat op hem over op het moment van inbouw dan wel assemblage daarvan. Lid 2 van dit artikel is van overeenkomstige toepassing.
15.4 Het risico met betrekking tot de Leverantie gaat over op Opdrachtgever op het moment, dat Opdrachtgever deze na (Af)levering heeft goedgekeurd overeenkomstig artikel 12 van deze AIV.
15.5 Bij constatering van een tekortkoming in de Leverantie die een afkeuring inhoudt, zal de eigendom voor de Leverantie teruggaan naar Leverancier vanaf het moment van ontvangst van de mededeling daarvan.
15.6 Leverancier garandeert dat aan Opdrachtgever de onbezwaarde eigendom wordt overgedragen.
Artikel 16 - Intellectuele en industriële eigendom
16.1 Leverancier staat in voor het vrije, volledige en rustige gebruik door Opdrachtgever van de Leverantie en garandeert dat het gebruik, met inbegrip van doorverkoop, van de Leverantie geen enkele inbreuk maakt op rechten van derden. Hij zal Opdrachtgever vrijwaren tegen alle gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele- en industriële eigendomsrechten en overige rechten.
16.2 Leverancier is gerechtigd de door Opdrachtgever verstrekte informatie te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de uitvoering van de Overeenkomst. Deze informatie blijft het eigendom van Opdrachtgever.
16.3 Alle intellectuele en industriële eigendomsrechten (met inbegrip van de source code) ten aanzien van al hetgeen in opdracht van Opdrachtgever door Leverancier en/of door hem ingeschakelde derden wordt veranderd, ontwikkeld en/of tot stand gebracht, ongeacht de vorm daarvan en alles in de ruimste zin des woords, berusten uitsluitend bij en komen uitsluitend toe aan Opdrachtgever. Leverancier kan op deze intellectuele en industriële eigendomsrechten nimmer enig recht geldend maken en zal op eerste verzoek meewerken aan overdracht aan Opdrachtgever.
Artikel 17 - Documentatie
17.1 Leverancier is verplicht bijbehorende documentatie voorafgaande aan of tegelijkertijd met de (Af)levering ter beschikking te stellen aan Opdrachtgever.
17.2 Opdrachtgever is vrij in het gebruik van deze documentatie. Vermenigvuldiging daarvan is uitsluitend toegestaan voor eigen gebruik, waaronder mede wordt verstaan gebruikt ten behoeve van klanten van Opdrachtgever.
Artikel 18 - Geheimhouding en verbod tot openbaarmaking en verbod op overname personeel
18.1 Leverancier is gehouden al hetgeen hem ter beschikking wordt gesteld en/of ter kennis komt bij de uitvoering van de Overeenkomst geheim te houden en daarover aan derden, anders dan die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de Overeenkomst, geen mededelingen te doen. Leverancier zal deze verplichtingen ook opleggen aan en overeenkomen met derden met wie hij overeenkomsten aangaat in verband met de uitvoering van de Overeenkomst. Bij overtreding van deze bepaling verbeurt Leverancier aan Opdrachtgever een directe zonder nadere ingebrekestelling opeisbare boete van € 50.000 per overtreding, zulks onverminderd het recht van Opdrachtgever zijn werkelijke schade te vorderen.
18.2 Het is Leverancier verboden gedurende de Overeenkomst en gedurende één jaar na het einde daarvan, personeel van Opdrachtgever dat bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken was, in dienst te nemen of op welke andere wijze dan ook te werk te stellen in diens onderneming of een aan Leverancier middellijk of onmiddellijk gelieerde onderneming. Indien Leverancier in strijd handelt met dit verbod verbeurt hij aan Opdrachtgever een boete gelijk aan het voor de betreffende persoon geldende bruto jaarsalaris, zulks onverminderd het recht van Opdrachtgever zijn werkelijke schade te vorderen.
Artikel 19 - Aansprakelijkheid en overmacht
19.1 Leverancier is aansprakelijk voor alle schade die door Opdrachtgever, diens klanten en diens afnemers wordt geleden ten gevolge van onrechtmatig handelen en/of nalaten of een tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever door Leverancier of door hem ingeschakelde derden.
19.2 Op eerste verzoek van Opdrachtgever dient Leverancier een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, ter zake waarvan Opdrachtgever als begunstigde op de polis moet worden aangetekend zodat enige uitkering direct aan Opdrachtgever wordt voldaan. Deze polis wordt op eerste verzoek in kopie aan Opdrachtgever ter beschikking gesteld.
19.3 Leverancier vrijwaart Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden verband houdende met de uitvoering van de Overeenkomst, daaronder mede te verstaan vorderingen uit hoofde van productaansprakelijkheid.
19.4 Opdrachtgever is nimmer aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, aan de zijde van Leverancier tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van het leidinggevend personeel van Opdrachtgever. Onder bewuste roekeloosheid wordt verstaan de subjectieve wetenschap van leidinggevend personeel dat de kans dat schade ontstaat bij het handelen groter is dan de kans dat die schade niet ontstaat.
19.5 In geval van overmacht wordt de nakoming van de verbintenissen voortvloeiende uit de Overeenkomst voor de duur van de overmacht veroorzakende situatie opgeschort zonder dat partijen jegens elkaar gehouden zijn tot enige schadevergoeding. Indien deze periode van overmacht langer dan 45 dagen voortduurt zijn partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden in welk geval partijen jegens elkaar nimmer tot enige vergoeding van schade zijn gehouden. Onder overmacht aan de zijde van Leverancier wordt in ieder geval niet verstaan: stakingen, al dan niet toerekenbare tekortkomingen van Leverancier en/of door Leverancier ingeschakelde derden, onrechtmatig handelen door personeel van Leverancier en/of door hem ingeschakelde derden, tekort aan personeel, vervoersproblemen, epidemieën, pandemieën, financiële problemen en de uitvoering van de Overeenkomst beperkende of belemmerende overheidsmaatregelen.
Artikel 20 - Ontbinding
Opdrachtgever heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder nadere schriftelijke ingebrekestelling te ontbinden indien:
(a) ondanks ingebrekestelling de Leverancier een verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of deze AIV niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt;
(b) de Leverancier in staat van faillissement is verklaard, aan hem surseance van betaling is verleend of een verzoek daartoe is gedaan, beroep doet op de Wet op de Continuïteit van de Onderneming, zijn bedrijf wordt geliquideerd;
(c) ten laste van Leverancier beslag wordt gelegd welk beslag niet binnen 30 dagen is opgeheven,
(d) zich andere aan Leverancier toerekenbare omstandigheden voordoen op grond waarvan Opdrachtgever naar haar redelijk oordeel zich niet langer aan de Overeenkomst gebonden hoeft te achten.
Artikel 21 - Opeisbaarheid van vorderingen, verrekening
21.1 Vorderingen van Opdrachtgever op Leverancier, zijn onmiddellijk en volledig opeisbaar, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
21.2 Opdrachtgever is te allen tijde bevoegd om al hetgeen hij en/of een aan hem gelieerde vennootschap aan Leverancier is verschuldigd, uit welken hoofde dan ook, te verrekenen met hetgeen Leverancier aan Opdrachtgever en/of een aan hem gelieerde vennootschap, uit welken hoofde dan ook, is verschuldigd.
Artikel 22 - Rechten van derden
Opdrachtgever is gerechtigd om zijn rechtsverhouding jegens Leverancier uit hoofde van de Overeenkomst aan derden over te dragen. In dat geval gaan alle rechten uit de Overeenkomst toekomend aan Opdrachtgever, waaronder het recht op schadevergoeding ingevolge artikel 19 van deze AIV, over op deze derden.
Artikel 23 - Gedragscode, orde, veiligheid en milieu
Leverancier en zijn werknemers, evenals door hem ingeschakelde derden, zijn gehouden alle wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen. Tevens dienen eventuele bedrijfsreglementen en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van Opdrachtgever in acht te worden genomen.
Artikel 24 - Geschillen
24.1 Bij geschillen tussen partijen zullen deze in eerste instantie goed overleg voeren teneinde te komen tot een buitengerechtelijke oplossing daarvan.
24.2 Indien partijen niet tot een buitengerechtelijke oplossing kunnen komen, is uitsluitend de bevoegde rechter van de Rechtbank West-Brabant-Zeeland bevoegd van het geschil kennis te nemen.
Artikel 25 - Toepasselijk recht
25.1 Op de rechtsverhouding tussen Opdrachtgever en Leverancier is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
25.2 De bepalingen van het Weens Koopverdrag (het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten; CISG, Wenen 11 april 1980) zijn uitdrukkelijk niet van toepassing.
25.3 De Nederlandse tekst van deze AIV is bindend.
AANVULLENDE VOORWAARDEN INZAKE OVEREENKOMSTEN VAN OPDRACHTEN EN OVEREENKOMSTEN AANGAANDE DE AANNEMING VAN WERK TEN BEHOEVE VAN OPDRACHTGEVER
Artikel 26 - Toepasselijkheid
Deze aanvullende voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten aangaande het verrichten van werkzaamheden en het aannemen van werk ten behoeve van Opdrachtgever, in aanvulling op hetgeen hiervoor is bepaald. In geval van tegenstrijdigheid prevaleren deze aanvullende voorwaarden.
Artikel 27 - Kennis van het werkterrein van Opdrachtgever
27.1 Leverancier dient, voordat hij met de uitvoering van de Overeenkomst een aanvang maakt, zich op de hoogte te stellen van de omstandigheden op de terreinen en in de gebouwen van Opdrachtgever waar door Leverancier werkzaamheden moeten worden verricht of die de uitvoering van de Overeenkomst kunnen beïnvloeden.
27.2 Indien ook derden op de werkterreinen werken, zal Leverancier met hen zodanig samenwerken dat alle werkzaamheden voor alle betrokkenen op de meest veilige en meest efficiënte wijze zullen worden uitgevoerd.
27.3 Kosten die voortvloeien uit vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst, veroorzaakt door omstandigheden als in lid 1 en lid 2 van dit artikel bedoeld, zijn voor rekening van Leverancier.
Artikel 28 - Personeel, werktuigen en materialen
28.1 Door Leverancier bij de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakeld personeel zal voldoen aan de door Opdrachtgever gestelde bijzondere eisen en bij afwezigheid hiervan aan de algemene eisen van vakbekwaamheid en deskundigheid.
28.2 Indien naar het oordeel van Opdrachtgever sprake is van onvoldoende gekwalificeerd personeel, is Opdrachtgever bevoegd om de verwijdering van dit personeel te gelasten en is Leverancier verplicht tot onmiddellijke vervanging door personeel dat voldoet aan het bepaalde in lid 1 van dit artikel.
28.3 Leverancier zal zorgdragen voor alle bij de uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken materialen en werktuigen, waaronder gereedschappen.
28.4 Opdrachtgever heeft het recht de in lid 3 van dit artikel genoemde materialen en werktuigen te inspecteren en te keuren. Bij een gehele of gedeeltelijke afkeuring is Leverancier verplicht tot onverwijlde vervanging van de afgekeurde materialen en werktuigen. Voor vervangen materialen en werktuigen is artikel 12.5 van deze AIV van overeenkomstige toepassing.
Artikel 29 - Onderaanneming van werk
29.1 Ter aanvulling van het gestelde in artikel 4.2 van deze AIV, zal in geval van onderaanneming, de onderaannemer (zijnde Leverancier conform deze AIV) een verklaring van betalingsgedrag van de Inspectie der Belastingen overleggen.
29.2 Leverancier is verplicht:
a. een G-rekening te openen ten behoeve van de betaling van de Loonheffing en de Omzetbelasting door Opdrachtgever;
b. een urenregistratie bij te houden van de gewerkte uren en deze op eerste verzoek aan Opdrachtgever te overleggen;
c. inzage te geven in alle boeken en bescheiden betreffende de Overeenkomst tot onderaanneming van werk;.
Breda, mei 2020